507.678,96 evrov: cena z vaše strani ukradenih pravic sodniških pripravnikov
Sindikat Mladi plus nasprotuje spremembam in dopolnitvam Zakona o pravniškem državnem izpitu in zahteva celostno ureditev področja pripravništva.
Spoštovani!
Na Sindikatu Mladi plus smo bili ob branju Predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravniškem državnem izpitu (EVA 2014-2030-0033) zgroženi.
Kot Ministrstvo za pravosodje skušate namreč s kreativno interpretacijo definicije sodniškega pripravnika opravičiti lastno nesposobnost zagotoviti ustrezna sredstva za izpolnjevanje zakonskih obveznosti do teh istih pripravnikov, ki bi vas stale nekaj več kot 0,5 milijona evrov. S spremembo želite zmanjšati t.i. finančna bremena delodajalcev, ki so jim bila naložena z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o urejanju trga dela in ZDR-1. Za pojmom finančnih bremen se v tem primeru skriva socialna varnost pripravnikov.
Ker torej niste sposobni / željni zagotoviti sredstev za povračilo stroškov v zvezi z delom, odpravnin in petkratnika (sicer izjemno nizkega) prispevka za brezposelnost, za sodniške pripravnike, bodo sodišča po vašem Predlogu Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravniškem državnem izpitu namesto petkratnega zneska tega prispevka plačevala enkratni znesek, sodniški pripravniki po preteku pogodbe o zaposlitvi na sodišču ne bodo več upravičeni do odpravnine, volonterski pripravniki brez zaposlitve pa ne bodo upravičeni do povračila stroškov v zvezi z delom.
Ministrstvo za pravosodje se bo raje pohvalilo, da je državnemu proračunu prihranilo nekaj več kot 507 tisoč evrov na račun kraje že tako nizkih pravic sodniških pripravnikov, kot pa se soočilo z Ministrstvom za finance in zagotovilo ustrezna sredstva za pravice teh pripravnikov. In pri tem se isto Ministrstvo za pravosodje hvali, da bo z zniževanjem pravic sodniških pripravnikov sprostilo čakalne vrste za pripravništvo?!
Spoštovani minister za pravosodje, kakšno sporočilo dajete sodniškim pripravnikom? Eno samo: da so nepotrebna proračunska postavka. In to je sramotno. In v enaki meri je sramotno, da to poskušate opravičiti s poceni pravnimi triki.
Obravnavo po skrajšanem postopku utemeljujete s tem, da gre za manj zahtevno uskladitev in dopolnitev zakonov. Kdaj je krčenje pravic postalo tako enostavno, da ga opravljamo po »skrajšanem postopku«? Poleg tega vas, spoštovani minister za pravosodje, javno pozivamo, da nam odgovorite na naslednje vprašanje: kdo je odgovoren za teh manjkajočih nekaj več kot 507 tisoč evrov?
Za konec – dolgo časa že opozarjamo, da je edina smiselna možnost sprememb v naslavljanju pripravništev celostna ureditev področja. Nujna je opredelitev pripravništev, nalog, obveznosti, in kakovostnega mentorstva. Tako pridobljeni podatki morajo biti podlaga za rešitve, torej za vzpostavitev trajnostnega vira financiranja dostojno plačanih pripravništev. Vaš predlog je korak v nasprotno smer.
Poleg tega ne smemo pozabiti, da na področju pravosodja poznamo več vrst pripravništev, ki zahtevajo ureditev in nadzor. Znane so na primer številne kršitve v odvetništvu, kjer pripravniki nakazujejo denar svojim delodajalcem ali pa po opravljenem delu plačilo vračajo. Namesto celostnega reševanja problematike pripravništev v pravosodju ste se odločili za nižanje pravic enemu delu pripravnikov, najbrž z mislijo, da bo to prejelo manj pozornosti in odpora. Tovrstno delovanje je neodgovorno in ne bomo pustili, da bo tudi neopaženo.
V pričakovanju konstruktivnega odgovora,
Sindikat Mladi plus.
Kontaktna oseba:
Zala Turšič
Predsednica Sindikata Mladi plus
E: zala@mladiplus.si
M: +386 31 452 288